Hoe hard mag een touringcar

Hoe hard mag een touringcar Rijden?

Bij het rijden met een touringcar zijn er specifieke snelheidslimieten afhankelijk van de locatie, het type weg en het land waarin je rijdt. Hieronder vind je uitgebreide informatie over de maximumsnelheden voor touringcars in Nederland, Duitsland en op snelwegen.

 

Hoe hard mag een touringcar rijden op de snelweg?

  • In Nederland: 100 km/u
  • In Duitsland: 100 km/u met goedkeuring; anders 80 km/u
  • In veel andere Europese landen, zoals België en Frankrijk, geldt ook een limiet van 90-100 km/u, afhankelijk van de regelgeving.

Op snelwegen zijn de touringcars vaak uitgerust met snelheidsbegrenzers, die ervoor zorgen dat de bus niet harder rijdt dan toegestaan. Dit verhoogt de veiligheid en helpt bij het besparen van brandstof.

Hoe snel mag een touringcar rijden over het algemeen?

In Europa ligt de gemiddelde maximumsnelheid voor touringcars op:

Binnen steden: 50 km/u

Op regionale wegen: 80-90 km/u

Op snelwegen: 100 km/u

Hoe word de snelheid van touringcars in de gaten gehouden?

Touringcars zijn voorzien van:

  • Snelheidsbegrenzers: Deze zijn wettelijk verplicht in Europa en zorgen ervoor dat een touringcar niet harder kan rijden dan 100 km/u.
  • Tachografen: Apparaten die de snelheid en rijtijd van de chauffeur registreren om naleving van de regels te waarborgen.

Wat is een tachograaf?

Een tachograaf is een apparaat dat wordt gebruikt in voertuigen zoals vrachtwagens, bussen en touringcars om de snelheid, rijtijden, rusttijden en de afgelegde afstand te registreren. Het doel van de tachograaf is om de naleving van de rij- en rusttijdenwet te waarborgen, de veiligheid op de weg te verhogen en ervoor te zorgen dat chauffeurs niet oververmoeid raken.

Hoe werkt een tachograaf?

  • De tachograaf registreert automatisch:

    1. Rijsnelheid: Hoe hard het voertuig rijdt.
    2. Rijtijd en rusttijd: Wanneer de chauffeur aan het rijden is, pauze neemt of rust houdt.
    3. Afstand: De totale afstand die is afgelegd.

    De gegevens worden opgeslagen op een digitale bestuurderskaart (bij moderne tachografen) en in het geheugen van het apparaat. De geregistreerde informatie kan worden uitgelezen door de werkgever, politie of inspectiediensten in Nederland is dit de ILT.

Soorten tachografen

  • Analoge tachograaf

    • Dit type gebruikt een schijf waarop de gegevens mechanisch worden vastgelegd.
    • Wordt voornamelijk gevonden in oudere voertuigen.
  • Digitale tachograaf

    • Moderne voertuigen zijn verplicht voorzien van digitale tachografen.
    • De gegevens worden elektronisch opgeslagen op een bestuurderskaart en in het geheugen van de tachograaf zelf.
  • Slimme tachograaf

    • Een nieuwe generatie tachografen die via GPS de locatie registreert en betere realtime controles biedt.
    • Vanaf 2019 verplicht in nieuw geregistreerde voertuigen.

Hoe hard mag een touringcar rijden in Nederland?

In Nederland gelden de volgende snelheidslimieten voor touringcars:

  • Binnen de bebouwde kom: 50 km/u
  • Buiten de bebouwde kom: 80 km/u
  • Op autowegen (met blauwe borden): 80 km/u
  • Op autosnelwegen: 100 km/u

De maximumsnelheid op autosnelwegen is 100 km/u, op voorwaarde dat de touringcar voldoet aan bepaalde technische eisen, zoals een goedgekeurde snelheidsbegrenzer. Touringcars die geen snelheidsbegrenzer hebben of aan specifieke veiligheidseisen voldoen, mogen maximaal 90 km/u rijden.

Hoe hard mag een touringcar rijden in Duiitsland

In Duitsland zijn de regels net iets anders:

  • Binnen de bebouwde kom: 50 km/u
  • Buiten de bebouwde kom: 80 km/u
  • Op autosnelwegen (Autobahn): 100 km/u

Touringcars mogen in Duitsland op de Autobahn doorgaans 100 km/u rijden, mits de touringcar beschikt over een speciale goedkeuring en voldoet aan strenge technische veiligheidsnormen, zoals het hebben van ABS en andere moderne voorzieningen. Zonder deze goedkeuring is de limiet 80 km/u.

Waarom is er een limiet op de snelheid waarmee een touringcar mee mag rijden?

  1. Veiligheid: Bij hogere snelheden neemt de remafstand toe, wat het risico op ongevallen vergroot.
  2. Comfort: Een lagere snelheid zorgt voor een comfortabelere rit voor passagiers.
  3. Technische beperkingen: Touringcars zijn groot en zwaar, waardoor hogere snelheden de stabiliteit kunnen beïnvloeden.
  4. Milieu: Langzamer rijden verlaagt de CO₂-uitstoot en brandstofverbruik.

Veelgestelde vragen

1. Hoe wordt gecontroleerd of een touringcar zich aan de snelheidslimiet houdt?
Via tachografen en snelheidsbegrenzers.

2. Wat gebeurt er als een touringcar te hard rijdt?
De chauffeur riskeert boetes, en bij herhaalde overtredingen kan dit leiden tot strengere sancties.

3. Is er een verschil in snelheid tussen oude en nieuwe touringcars?
Ja, nieuwere touringcars hebben betere technologieën, zoals snelheidsbegrenzers, ABS en andere veiligheidsfuncties.

4. Mag een touringcar op de Duitse Autobahn onbeperkt rijden?
Nee, de limiet is 100 km/u met een goedgekeurde snelheidsbegrenzer en technische goedkeuring.

Benieuwd naar de Mogelijkheden?

Ons team staat klaar om je te helpen. Neem contact op voor meer informatie, of vul het aanvraagformulier in voor een snelle gratis offerte met scherpe prijzen. Wij helpen je graag om jouw perfecte reis samen te stellen en ideale bus te vinden. En ervaar persoonlijk contact zowel voor als tijdens de reis.

Offerte

Schakel JavaScript in je browser in om dit formulier in te vullen.
Vertrekdatum
Retour (leeglaten bij enkele reis)